onsdag 20 februari 2013

Vad är feminism?

hamnade i ett samta med en vän idag om feminism. Jag kallar mig feminist för att jag vill att män och kvinnor ska ha samma rättigheter och skylldigheter.
för min vän var feminism nått annat, hon hade fått bilden av feminism av vad sammhället säger att feminism är. Har jag eller sammhället en knasig bild av feminism?


I Svenska Akademiens ordlista från 2006 står det att feminism är en ”rörelse för kvinnors jämställdhet med män”. Feminism skulle även kunna beskrivas som en ideologi som erkänner att vi lever i ett ojämställt samhälle, och som genom en feministisk kamp vill nå en ekonomisk, politisk och social jämlikhet mellan könen.

1 kommentar:

  1. Nån sa nångång "feminism är den radikala åsikten att kvinnor är människor" eller nåt sånt. Det tycker jag är en väldigt bra beskrivning av vad feminism är och hur samhället ser på feminism.

    SvaraRadera